Ga direct naar de inhoud
AANBOD CMK

Aanbod CmK uitgelicht

Scholen kunnen kiezen uit een uitgebreid activiteiten- en deskundigheidsbevorderingsaanbod binnen CmK. In deze rubriek lichten we de leerlijn Muziektechnologie van Trias uit en lees je over het deskundigheidsaanbod van de Bibliotheek aan de Vliet.

Leerlijn Trias uitgelicht:

Muziektechnologie, voor groep 5 t/m 8

Trias heeft vier opeenvolgende lessenseries Muziektechnologie ontwikkeld die scholen als leerlijn kunnen afnemen binnen CmK. De lessen zijn ontworpen om leerlingen een uitdagende en innovatieve leerervaring te bieden. Met behulp van laptops of tablets gaan ze aan de slag met het ontwerpen van eigen muziekstukken aan de hand van bepaalde (thematische) opdrachten. Ze leren werken met het digitale programma BandLab, waarbij ze de grondbeginselen van muziek zoals ritme en melodie integreren in hun digitale creaties. Door gebruik te maken van gekaderde ontwerpopdrachten is er veel ruimte voor eigen inbreng, creativiteit en samenwerking.

De leerlingen experimenteren en ontdekken de talloze mogelijkheden van de digitale wereld aan de hand van samples, digitale instrumenten, geluiden en het toepassen van speciale effecten. In de klas wordt zowel zelfstandig als in groepjes gewerkt aan de opdrachten. Aan het eind van iedere lessenreeks wordt er gereflecteerd op het leerproces en leren de leerlingen feedback te geven op elkaars digitale creaties. Hoe verliep de samenwerking en is de opdracht binnen de kaders uitgevoerd? In de praktijk is het erg leuk en verrassend om te horen wat iedereen bedacht heeft en op welke manier de leerlingen de opdracht ingevuld hebben. Voorbeelden van opdrachten zijn: maak je eigen reclametune, wekkergeluid of dansbare beat. In reeks 3 en 4 wordt gebruik gemaakt van aanvullende materialen in de vorm van MIDI-keyboards en loopers.

De lessenserie bestaat uit zes lessen per reeks en is ontworpen voor groep 5 t/m 8. Er hebben dit schooljaar in totaal negen scholen meegedaan met één of meer reeksen Muziektechnologie en de lessen zijn door leerlingen en leerkrachten met groot enthousiasme ontvangen.

Deskundigheidsbevordering de Bibliotheek aan de Vliet uitgelicht:

Voorbeeldlessen lezen en literatuur

Binnen de Leerlijn Lezen & Literatuur kunnen er voorbeeldlessen gegeven worden door de leesmediaconsulenten van de Bibliotheek ter inspiratie van de leerkracht. Nu de conceptkerndoelen Nederlands zijn gepresenteerd, is duidelijk dat leesmotivatie en literatuur belangrijke pijlers zijn van het onderwijs. Via de voorbeeldlessen brengen we leerkrachten op ideeën om het leesplezier te vergroten in de klas.

Werkvormen
Je kunt bijvoorbeeld aan de slag met een Boekenkring, waarin je alle werkvormen die je doet op het gebied van lezen, samenbrengt in deze overkoepelende structuur. Met een Boekenkring werk je aan zowel de leesmotivatie als aan het vergroten van de literaire competentie. We geven dan eerst een teamtraining waarin alle leerkrachten kennismaken met deze werkvorm. Daarna kunnen de leesmediaconsulenten de leerkrachten naar behoefte begeleiden bij het uitvoeren van een Boekenkring in hun eigen klas. Maar je kunt ook via de leesmediaconsulent kennismaken met korte snelle werkvormen, zoals ‘de openingszin’, de ‘Boekensushi’ of de ‘Coverquiz’. Op basisschool De Margriet bijvoorbeeld, kwam leesmediaconsulent Mirona langs om deze korte snelle werkvormen voor te doen. Zij merkte dat deze interactieve werkvormen direct al een inspiratiebron waren voor meer creativiteit in de leeslessen.

Vakintegratie
In de nieuwe conceptkerndoelen is ook veel aandacht voor vakintegratie. De leergebieden zullen meer met elkaar verbonden moeten worden. Daarom denken we graag mee hoe je dat kunt realiseren op je school, bijvoorbeeld door lezen te koppelen aan de zaakvakken, burgerschap of kunst & cultuur. Overal kun je verhalen als onderlegger voor gebruiken: door verhalen te beleven, door verbindingen te leggen via verhalen en door vanuit verhalen creatief bezig te zijn.

Als voorbeeld om vakken te integreren gebruiken we elk jaar de landelijke leescampagne Nederland Leest om lezen te koppelen aan andere vakken. De groepen 7 en 8 van de scholen die deelnemen aan de Leerlijn Lezen & Literatuur kunnen pakketten boeken ontvangen om klassikaal te lezen. Afgelopen jaar stond het boek Het Pungelhuis van Annet Huizing centraal. Wij hebben hier een lesbrief Begrijpend lezen aan toegevoegd, zodat elke leerkracht niet alleen met de klas het boek gaat lezen, maar hier ook variatie in kan aanbrengen en er betekenisvolle verwerkingen bij kan laten doen. In deze lesbrief hebben we een link gelegd naar burgerschap en geschiedenis, omdat Het Pungelhuis gaat over de botersmokkel in de jaren 50. We kregen enthousiaste reacties op onze introductieles in de klas, waarin de leesmediaconsulent met de boeken in een pungel de klas in kwam. Daarna ging de leerkracht zelf aan de slag met het boek en de lesbrief.