5 jaar Rijswijk Talent Award

De vijfde editie van de Rijswijk Talent Award komt eraan! Na drie jaar Podiumkunsten en een succesvolle editie voor Beeldende Kunst in 2020 wordt dit jaar Podiumkunsten weer in de spotlight gezet. Patty Jacobs, initiator Rijswijk Talent Award en directeur Trias, Centrum voor de Kunsten, vertelt over de waarde van de talentenjacht voor Rijswijk.

Foto: directeur Patty Jacobs in 2017 tijdens de officiële kick-off van de Rijswijk Talent Award. Nu 5 jaar terug.

Wat is de Rijswijk Talent Award?
De Rijswijk Talent Award is in 2017 voor het eerst georganiseerd. Het jaar ervoor werd de musical-revue BUZIAU speciaal voor de Rijswijkse Schouwburg gemaakt, vanwege de viering van 50 jaar podiumkunst in Rijswijk. Daar waren veel lokale culturele organisaties bij betrokken. Meer dan ooit werd duidelijk hoeveel talent er in Rijswijk rondloopt op het gebied van podiumkunsten. Om dat talent te ondersteunen en zich verder te laten ontwikkelen is de Rijswijk Talent Award ontstaan. Feedback van en samenwerking met professionals is daarbij ook belangrijk. En natuurlijk: vlieguren maken.

Voor wie is de Rijswijk Talent Award?
De Rijswijk Talent Award is voor iedereen vanaf 6 jaar met een talent op het gebied van podiumkunsten. Dus zangkoren, muziekorkesten, bandjes, turnacts, dansgezelschappen - maar uiteraard ook iedereen die alleen of samen met iemand wil optreden – worden opgeroepen zich aan te melden. Iedereen kan meedoen die op één of andere manier verbonden is met Rijswijk. Dus wanneer je er woont of gewoond hebt, er werkt(e), op school zit of zat of wanneer je verbonden bent (geweest) aan een Rijswijkse culturele organisatie.

Wat voor talent is er ontdekt?
Tot nu toe hebben we drie winnaars gehad die toevallig allemaal zingen. Marin, toen 21 jaar, won in 2017. Zij zong en begeleidde zichzelf op gitaar. Na haar winst kreeg zij veel optredens aangeboden. Katja, toen pas 9 jaar, won in 2018 met een jazzy nummer. Ze durfde zich daarna aan te melden voor een landelijke tv-show. En Maarten won als 13-jarige in 2019 met een nummer van Jacques Brel, waarbij hij zichzelf begeleidde op piano. Enkele maanden laten speelde hij tijdens een concours in de grote zaal van het Concertgebouw in Amsterdam! Een andere finaliste was te zien bij The Voice Kids. Kortom: het is een échte springplank en geeft talenten een enorme boost in hun zelfvertrouwen. We staan zelf ook nog steeds verbaasd over het niveau van al die talenten. En wat deelname aan deze talentenjacht voor ze betekent. Dat blijkt heel veel te zijn.

Wat brengt de toekomst voor de Rijswijk Talent Award?
Met dit event kunnen we nog wel even door. Er is grote behoefte om je te kunnen presenteren en te meten met anderen. Maar ook om gelijkgestemden te ontmoeten, die zich eveneens willen ontwikkelen. Vorig jaar organiseerden we voor het eerst een editie voor Beeldende Kunst. Direct een groot succes. Ook in deze discipline loopt héél veel talent rond in Rijswijk. Zeer divers qua leeftijd en qua soort kunst. Daar organiseren we in 2022 weer een nieuwe talentenjacht voor. Maar nu eerst de Podiumkunsten. Ik verwacht ook dit jaar weer veel talent, want iedereen staat te springen om weer iets te gaan doen. Kortom: aarzel niet en meld je aan met een filmpje.

Hoe meld ik mij aan voor Rijswijk Talent Award 2021?
Aanmelden doe je op www.rijswijktalentaward.nl. Inschrijven voor de Rijswijk Talent Award kan tot woensdag 22 september via de site. Uit alle inzendingen worden 20 acts genomineerd voor de voorronde op zaterdagavond 9 oktober bij Trias. Op zondagmiddag 28 november treden 10 finalisten op in de grote zaal van de Rijswijkse Schouwburg. De winnaar ontvangt € 500,- (voor eigen talentontwikkeling), een exclusieve award en diverse optredens bij lokale podia.

De organisatie van de Rijswijk Talent Award is in handen van Trias, Centrum voor de Kunsten en de Rijswijkse Schouwburg (Podiumkunsten) of Museum Rijswijk (Beeldende Kunst). De Rijswijk Talent Award 2021 wordt georganiseerd i.s.m. het Rijswijks Jeugdtheater, Balletstudio Marijke de Roo, Just Dance Studio, Muziekschool Rijswijk, Concertkoor Rijswijk, Rijswijks Lyceum en Welzijn Rijswijk. Deze organisaties willen talentontwikkeling in Rijswijk extra stimuleren. De amateurkunstenaars wordt een prachtig podium geboden, waarbij zij door professionals beoordeeld worden. Ga voor meer informatie en aanmelden naar www.rijswijktalentaward.nl.