Trias krijgt de sleutel als eerste bewoner van Huis van de stad Rijswijk

Het Huis van de stad Rijswijk is deze week feestelijk in gebruik genomen. Na ruim twee jaar renoveren is de eerste bouwfase afgerond. Op 9 mei is dit gevierd met de officiële sleuteloverdracht. Aafke van der Werf van Koninklijke Woudenberg en Ruud van Zijl van Homij overhandigden de sleutel terug aan burgemeester Bas Verkerk, wethouder Johanna Besteman (Welzijn, Cultuur, Onderwijs en Wonen) en de andere toekomstige ‘bewoners’ van Huis van de stad Rijswijk. Namens hen waren aanwezig: Patty Jacobs, Gerard Hendriks en Denise van Zundert (Trias, Bibliotheek en Welzijn Rijswijk).

Het voormalig stadhuis aan de Generaal Spoorlaan is verbouwd naar een Huis van de stad met een nieuwe functie. Het wordt het vaste onderkomen van de gemeente Rijswijk, Trias, Centrum voor de Kunsten, de dagbesteding (’t Trefpunt) en het vrijwilligerscentrum (Rijswijk Doet) van Welzijn Rijswijk, de Bibliotheek aan de Vliet.

‘We zijn er trots op dat we de sleutel weer terug ontvangen van het geliefde oude stadhuis’, zegt burgemeester Verkerk. ‘Dit iconische gebouw was al een begrip in Rijswijk. Veel Rijswijkers hebben er dierbare herinneringen aan en zijn er getrouwd. We kijken er naar uit om samen met de andere drie organisaties het Huis van de stad weer hét ontmoetingscentrum van de stad te maken. Een plek waar iedere inwoner en bezoeker zich thuis voelt. Het kloppend hart van Rijswijk.’

‘Voor ons sluit de gezamenlijke huisvesting met de andere organisaties aan bij de hernieuwde positie van onze gemeente in de Rijswijkse samenleving: dicht bij de bewoner en goed bereikbaar voor iedereen. Door samen te werken op een centraal gelegen plek bereiken we straks meer inwoners dan alleen. We zijn er trots op dat cultuur, welzijn en de gemeente op deze bijzonder plek samen komen’, laat Johanna Besteman, wethouder Welzijn, Cultuur, Onderwijs en Wonen weten.

Afronding 1e fase
Trias is net verhuisd en staat vanaf vandaag klaar om de cursisten, scholieren en andere betrokkenen in hun nieuwe onderkomen te ontvangen. Met hun intrek is de 1e fase van de renovatie bijna afgerond. De oude binnentuin van het pand is veranderd in een open ontmoetingsruimte. Verder is er een compleet nieuwe verdieping gemaakt in het souterrain. Hier vestigt zich van 2023 ook de Bibliotheek. Welzijn Rijswijk verhuist vanaf het najaar naar hun ruimtes op de begane grond.