Actualisatie kerndoelen
Bibliotheek aan de Vliet over de actualisatie van de kerndoelen
Samen met het onderwijs is het SLO op dit moment de kerndoelen aan het actualiseren. In 2022 is er gestart met de actualisatie van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. In 2023 zijn daar de leergebieden mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen bij gekomen. Zowel de Bibliotheek aan de Vliet als Trias houden de ontwikkelingen hierin nauwlettend in de gaten. Wil je op de hoogte worden gehouden? Meld je aan via deze link en ontvang automatisch updates.
Actualisatie kerndoelen
In de structurele samenwerking met het onderwijs houden we de ontwikkelingen van het curriculum goed in de gaten. Op 10 oktober 2023 waren we vanuit Bibliotheek aan de Vliet aanwezig bij de presentatie van de nieuwe conceptkerndoelen van het leergebied Nederlands. Nederlands als basis voor de andere 8 leergebieden, als centraal puzzelstukje, waarbij het belangrijk is dat iedere leerling taalcompetent wordt in een taalrijke leesomgeving.
Als bibliotheek zijn we druk bezig om de laatste ontwikkelingen mee te nemen binnen de Leerlijn Lezen & Literatuur. Naast het leergebied Nederlands zien wij als bibliotheek nog drie leergebieden als belangrijke pijlers om te kunnen werken aan geletterdheid in de breedste zin van het woord: Digitale geletterdheid, Kunst & Cultuur en Burgerschap. De kerndoelen voor deze leergebieden zijn nog niet gepresenteerd, maar de voorfase laat zien dat er meer vakoverstijgend gewerkt gaat worden. Als de leergebieden meer in samenhang worden ingezet, kun je werken aan een betekenisvol curriculum. Wij ondersteunen graag bij de visievorming en het leggen van verbindingen tussen leergebieden.
Samen bouwen aan visievorming
Binnen onze structurele samenwerking met het onderwijs kunnen wij ondersteunen in het ontwikkelen van een visie op het gebied van digitale geletterdheid. Middels het Visiespel Digitale Geletterdheid vorm je spelenderwijs een teambrede visie. Dit kan het startpunt zijn om meer grip te krijgen hoe je nu al als school planmatig aan de slag wilt met de breedte van digitale geletterdheid als basisvaardigheid. Voor meer informatie, neem contact op met de lees-mediaconsulent die aan je school verbonden is.