Ga direct naar de inhoud
CmK-4: een schets van de plannen

CmK-4: een schets van de plannen

Inleiding 
Goed nieuws: de subsidieregeling Cultuureducatie met Kwaliteit is verlengd. In januari 2025 gaat er een nieuwe – vierjarige- periode van CmK van start. In deze nieuwe periode richten Trias en de Bibliotheek aan de Vliet zich nog meer op deskundigheidsbevordering. Zo willen wij ervoor zorgen dat er aan het einde van CmK-4 genoeg deskundigheid op scholen aanwezig is om cultuureducatie met kwaliteit te blijven neerzetten, ook na CmK-4. We starten in januari 2025 met het nieuwe deskundigheidsbevorderingsaanbod.  

Daarnaast kunnen scholen vanaf september 2025 ook weer deelnemen aan een leerlijn bij Trias. Nieuw binnen CmK-4 is dat er een keuze zal zijn tussen een verdiepend of verbredend programma. Verbreden houdt in dat leerlingen gedurende vier jaar kennis maken met verschillende kunstdisciplines. Binnen het programma verdiepen blijf je als school vier jaar bij dezelfde discipline. Binnen dit programma steekt Trias in op het vergroten van de expertise van de leerkrachten.  

Binnen CmK-4 zijn alle cursussen, workshops, lezingen en bijeenkomsten kosteloos toegankelijk, ongeacht of je als school meedoet aan een leerlijn van Trias. Deelname aan een leerlijn van Trias kost 9 euro per leerling. 

Deskundigheidsbevordering 
Binnen CmK-4 willen Trias en de Bibliotheek de deskundigheid op het gebied van kunst en cultuur vergroten bij groepsleerkrachten, cultuurcoördinatoren, directeuren, vakleerkrachten kunst en cultuur en medewerkers van culturele instellingen. De cursussen, workshops, lezingen en bijeenkomsten binnen CmK-4 zijn daarom voor alle scholen in Rijswijk en Leidschendam-Voorburg gratis, ongeacht of je als school deelneemt aan een leerlijn van Trias en daarvoor een eigen bijdrage doet (hierover in de volgende alinea meer).  

Trias blijft naschoolse deskundigheidsbevorderingscursussen aanbieden, gericht op groepsleerkrachten. Leerkrachten worden toegerust om met meer vertrouwen en plezier zelf muziek, dans, theater of beeldend te geven.  

De Bibliotheek aan de Vliet richt zich in het deskundigheidsbevorderingsaanbod op vakintegratie tussen literatuur, poëzie en verhalen gekoppeld aan burgerschap, zaakvakken en kunstvakken. Daarnaast krijgt erfgoededucatie een plek in het deskundigheidsbevorderingsaanbod van de Bibliotheek. Het aanbod van de Bibliotheek richt zich niet alleen op groepsleerkrachten, maar ook op vakleerkrachten kunst en cultuur en medewerkers van culturele instellingen. 
 

Voorwaarde voor deelname aan deskundigheidsbevordering 
Voorwaarde voor het gratis deelnemen aan het deskundigheidsbevorderingsaanbod van Trias & de Bibliotheek is dat in 2025 en 2027 samen met een coördinator van Trias of de Bibliotheek de cultuurmonitor Evi-2.1 wordt ingevuld. Met behulp van Evi 2.1 wordt vastgesteld wat de kwaliteit is van cultuureducatie op een school en wat er gedaan kan worden om cultuureducatie meer en beter in te bedden in het curriculum van de school. Dit is een belangrijk doel van CmK-4.  

Leerlijnen bij Trias 
Naast deelname aan deskundigheidsbevordering, is er binnen CmK-4 ook weer de mogelijkheid om mee te doen aan een leerlijn bij Trias. Binnen een leerlijn krijgen alle klassen jaarlijks lessen en workshops binnen de kunstdisciplines beeldend, dans, film, kunst & technologie, muziek, muziektechnologie en theater.  

Nieuw binnen CmK-4 is dat een school aan de voorkant beslist of ze een verdiepend of verbredend programma willen.  

  • Verbreden houdt in dat de school in vier schooljaren verschillende leerlijnen (kunstdisciplines) kan afnemen. Hier kun je als school voor kiezen als je leerlingen hebt die van huis uit weinig culturele bagage meekrijgen en die je daarom in aanraking wil laten komen met een breed spectrum aan culturele lessen en activiteiten.  

  • Als je kiest voor verdieping, dan blijft je vier jaar bij dezelfde discipline. Deze variant kies je als je wil investeren en doorontwikkelen in één kunstdiscipline. Gedurende vier jaar krijgen leerkrachten door middel van co-teaching een steeds actievere rol in de lessen die gegeven worden. De vakleerkrachten werken met lesmateriaal dat ook na de vaklessen door leerkrachten zelfstandig gebruikt kan worden. Na vier jaar kunnen groepsleerkrachten met meer zelfvertrouwen en enthousiasme zelf lesgeven in de kunstdiscipline. 

 
Voorwaarden voor deelname aan een leerlijn van Trias 
Een belangrijk doel van CmK-4 is verankering van cultuureducatie op scholen. Aan het einde van CmK-4 moet kunst en cultuur een duidelijke en belangrijke plek innemen in het schoolcurriculum. Scholen moeten in staat zijn om hun leerlingen cultuureducatie met kwaliteit te blijven bieden. Om dit te bereiken vragen wij om deel te kunnen nemen aan een leerlijn bij Trias het volgende van scholen: 

Scholen die al eerder hebben deelgenomen aan CmK: 

  • Ieder schooljaar vindt er aan het begin van het jaar een gesprek plaats met een coördinator van Trias of de Bibliotheek. De directeur van de school en ICC’er of contactpersoon voor cultuur zijn hierbij aanwezig. Het ene jaar wordt tijdens dit gesprek de cultuurmonitor Evi 2.1 ingevuld en het andere jaar een model van verankering. Beide instrumenten zijn hulpmiddelen om een inhoudelijk en verdiepend gesprek te voeren over de kwaliteit van cultuureducatie op de school. Hieruit volgen adviezen over hoe de school cultuureducatie kan verbeteren en meer kan verankeren in het schoolcurriculum. 

  • Gedurende de vierjarige periode van CmK-4 laat de school minimaal één ICC’er opleiden. Een ICC’er - Intern Cultuur Coördinator - volgt een cursus bij Trias en krijgt daarbij de kennis en vaardigheden om een doordacht plan voor cultuureducatie op school te maken, hiervoor draagvlak te creëren bij collega's en dit plan – met behulp van directie, leerkrachten en externen – uit te voeren. De ICC’er blijft ook na CmK-4 zorg dragen voor goede cultuureducatie op school. 

  • De ICC’er schrijft, met input van collega's, een visie op cultuuronderwijs, die past bij de visie en het curriculum van de school. Deze cultuurvisie vormt de basis van het hiervoor benoemde cultuurplan. Op deze cultuurvisie kan de school in de toekomst voortbouwen.   

Scholen die voor het eerst deelnemen aan CmK:  

  • Voor nieuwe scholen geldt dat zij samen met een coördinator van Trias of de Bibliotheek in de vierjarige periode van CmK-4 één keer Evi-2.1 en één keer het model van verankering invullen. Dit helpt bij het richting geven aan waar je als school naartoe wil met cultuureducatie en om cultuureducatie meer te verankeren op school.   

  • Een coördinator van Trias of de Bibliotheek adviseert over een cultuurvisie. Wat is de algemene visie op onderwijs van de school, hoe ziet het schoolcurriculum eruit en welke visie op cultuur sluit daar goed bij aan?  

Kosten, aantal plekken en aanmelden 
Deelname aan het deskundigheidsbevorderingsaanbod is gratis voor alle scholen in Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. Scholen die binnen CmK-4 willen deelnemen aan een leerlijn bij Trias betalen een bijdrage van 9 euro per leerling per jaar. In totaal kunnen er 23 scholen meedoen aan een leerlijn bij Trias. In oktober of november worden de inschrijvingen voor CmK-4 geopend. Wij zullen dit per mail laten weten. Hou dus de mail goed in de gaten en wees er op tijd bij. Wij kijken alvast uit naar de start van CmK-4!