Ga direct naar de inhoud
Lezen & Literatuur

Cultuurinstelling uitgelicht: De Bibliotheek aan de Vliet

De waarde van de bibliotheek voor de ontwikkeling van onze kinderen.

In Rijswijk en Leidschendam-Voorburg is De Bibliotheek aan de Vliet verantwoordelijk voor de leerlijnen lezen en literatuur. De Bibliotheek is vanaf het begin in 2013 – samen met Trias, Centrum voor de Kunsten – partner binnen Cultuureducatie met Kwaliteit. Directeur Gerard Hendriks vertelt over de waarde van de bibliotheek binnen het onderwijs. 

Gerard Hendriks is sinds september 2020 de nieuwe directeur-bestuurder van de Bibliotheek aan de Vliet. Gerard studeerde geschiedenis - werkt een tijdje in het onderwijs - en komt uiteindelijk bij de onderwijsvakbond terecht waar hij zijn kennis en kunde rondom educatie opdoet. Later komt hij terecht in de wereld van lezen & literatuur. Eerst is hij werkzaam voor de Bibliotheek in Zoetermeer en Dordrecht. Sinds 2020 werkt hij voor de Bibliotheek aan de Vliet.

“Ik was altijd trouwe bibliotheekbezoeker, maar ik wist eigenlijk niet wat er allemaal achter de schermen omging. Dit was voor mij echt een openbaring. De maatschappelijke waarde van de bibliotheek is enorm!”

Bij de bibliotheek draait het allang niet meer alleen om boeken. Het werkterrein is de afgelopen jaren sterk verbreed. De breedte van dat takenpakket, de toegankelijkheid en de onafhankelijke positie van de bibliotheek maken dit werk zo reuze interessant. Zo is de bibliotheek een ook belangrijke schakel naar kunst en cultuur. Cultuureducatie met Kwaliteit is daar een goed voorbeeld van. 

In zijn algemeenheid speelt de bibliotheek een belangrijke rol in de ontwikkeling van (basis)vaardigheden van mensen vertelt Gerard. Met als doel om zo veel mogelijk mensen gelijke kansen te bieden en het beste uit hen te halen. Dit begint al op heel jonge leeftijd. 

Taal- en talentontwikkeling begint bij 0 jaar oud. Een kwart van de kinderen die nu in het basisonderwijs instroomt heeft een te lage taalontwikkeling. Dit halen ze moeilijk weer in. Door eerder te beginnen, geef je meer gelijke kansen voor een goede ontwikkeling. Niet alleen om zichzelf te uiten, maar om de wereld te begrijpen. 

Binnen de CmK-leerlijnen zet de bibliotheek in op geletterdheid in brede zin. Tot nu toe lag de focus veel op lezen. Het is de ambitie om dit de komende jaren breder te trekken. Lezen is belangrijk, maar digitale geletterdheid ook: het leren omgaan met de digitale wereld en het vormgeven daarvan. Daarbij is het de missie om het leesplezier en het interesse in lezen te promoten en zo bij te dragen aan de leesvaardigheid en (digi) taalontwikkeling. 

“Kinderen vinden het heel leuk om met verhalen bezig te zijn, die duiken er écht in! Om getuigen te zijn van dit enthousiasme, is voor mij de grootste beloning die er is.”

Er zijn ontzettend veel keuzes en mogelijkheden. Zoals het verhogen van leesplezier d.m.v. een bibliotheek op school, een eigen leeskist of leesactiviteiten te organiseren. De bibliotheek probeert daarbij zoveel mogelijk aan te sluiten bij de middelen en media die kinderen tegenwoordig gebruiken. Alles is veel visueler en beeldender geworden. Tevens is het belangrijk om tekst en verhalen in een bepaalde context te plaatsen: door iets te relateren aan diens eigen wereld of de wereld van een ander, leren kinderen betekenisvol lezen. Daarmee stimuleer je het inlevingsvermogen in andere culturen en elkaar.

CmK is een belangrijk programma om kinderen in aanraking te brengen met cultuur en te ontdekken wat ze leuk vinden of waar hun kracht ligt. Laten zien wat er is, is heel belangrijk. Zelfs om te weten wat je niet leuk vindt. Uiteindelijk is alles maatwerk dat met iedere school wordt afgestemd. Waar hebben jullie behoefte aan? 
 

GERARD HENDRIKS
Directeur De Bibliotheek aan de Vliet
www.bibliotheekaandevliet.nl

OVER GERARD
"Ik ben een enthousiaste hobby-fotograaf. Ik vind het heel leuk mijzelf met beelden te uiten: mijn kijk op de mens, de samenleving of de omgeving. Daarnaast is muziek altijd een rode draad geweest in mijn leven en ben ik een ontzettende filmfanaat.

Het eerste moment dat écht indruk om mij heeft gemaakt, was toen mijn vader mij – toen ik 5 of 6 jaar was - meenam naar de bioscoop. Ik denk dat het de film Zorro was. Het was een belevenis: je duikt in een andere wereld.

Een wereld zonder cultuur bestaat niet. Dat wordt een saaie bedoeling. Voor mij is dat geen leven. Je hebt gezien wat corona heeft gedaan met ons als samenleving. Juist kunst & cultuur werd enorm gemist. Denk aan een bezoekje aan musea, cursussen bij Trias of naar de bioscoop gaan. Soms als amusement, maar ook als verrijking."