Theater Ludens

Cultuurinstelling uitgelicht: Theater Ludens

Theater Ludens is hét culturele podium van de Gemeente Leidschendam-Voorburg. Wij programmeren meer dan 120 voorstellingen per jaar. Bekende, gerenommeerde artiesten, maar ook getalenteerde nieuwkomers vinden met plezier hun weg naar ons theater. Theater Ludens heeft naast een kleine professionele staf meer dan 60 vrijwilligers. Samen zorgen wij voor een gezellige en theatrale en gastvrije sfeer.

Naast onze voorstellingen zijn wij als theater erg actief als 'culturele hotspot'. Samen met onze culturele en maatschappelijke partners ontwikkelen wij cultureel-maatschappelijke activiteiten en bieden wij onderdak aan stichtingen en verenigingen in onze gemeente. Zo kunnen deze organisaties ook van ons podium gebruik maken. Als gesubsidieerd theater vinden wij het belangrijk een positieve bijdrage aan de lokale samenleving te leveren.

Zo organiseert Ludens samen met Trias de Jeugdtheaterschool. Inmiddels is deze jeugdtheaterschool erg succesvol. Door onze samenwerking met Het Veur Theater kunnen wij deze activiteit vanaf najaar 2021 ook in Leidschendam aanbieden.

Daarnaast voert Theater Ludens het theatergedeelte van het 'cultuurmenu' van de Gemeente Leidschendam-Voorburg uit; alle leerlingen van het basisonderwijs (plm. 5500) in de gemeente krijgen de gelegenheid om in het theater een mooie, leuke, inspirerende en/of ontroerende voorstelling te zien. De voorstellingen sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen.

In de klas wordt de thematiek behandeld aan de hand van lesbrieven die wij samen met de artiesten aanbieden. Theater Ludens boekt de voorstellingen en plant de voorstellingen in. Voor 550 leerlingen is dit een enorme klus, maar ontzettend leuk en bevredigend.

Theater Ludens biedt ook lokaal poptalent een podium! In de Gemeente Leidschendam-Voorburg zijn er geen poppodia meer over. Na het wegvallen van o.a. O'16 en Dormibella konden amateurpopmusici niet meer voor publiek optreden in onze gemeente. Theater Ludens organiseert daarom samen met de Drumschool Voorburg POPcafé's. En vanaf 2022 schrijven wij de Voorburgse POPprijs uit; een bandwedstrijd voor ons lokale poptalent. Talent moet natuurlijk spelen!

En zo vinden er nog veel meer activiteiten in Theater Ludens plaats. Activiteiten die, naast de theaterprogrammering, één ding gemeen hebben: het ondersteunen van de sociale, maatschappelijke en culturele initiatieven in onze gemeente.

Het stimuleren van lokaal talent, plek bieden aan lokale, culturele organisaties, buurt- en culturele initiatieven. Dáár ligt de missie van Theater Ludens.

ROGIER HELWIG
Directeur Theater Ludens
theaterludens.nl

OVER ROGIER