Marcel Belt

In gesprek met Marcel Belt, wethouder Cultuur in Leidschendam-Voorburg

‘Door kunst en cultuur ontwikkelen kinderen een ruime blik’

“Cultuur is een verrijking van je leven. In Leidschendam-Voorburg doen 17 scholen mee aan het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit (2021-2024). Door kunst en cultuur naar de scholen te brengen, komen kinderen uit onze hele gemeente ermee in aanraking – ongeacht hun achtergrond. Scholieren leren wat er allemaal kan en ontdekken andere belevingswerelden.

Professioneel
“Trias verzorgt de leerlijnen muziek, beeldende kunst, nieuwe media, dans en theater. De Bibliotheek aan de Vliet maakt scholieren warm voor literatuur. Deze culturele instellingen zitten het dichtst op het vuur. Op een professionele manier brengen zij cultuureducatie in de klas, vaak ook met inzet van vakdocenten. Bijkomend voordeel: leerkrachten op school worden hiermee ontlast. Voor de culturele instellingen is het, op hun beurt, een kans om kinderen aan zich te binden.”

Drie rollen
“Als wethouder wil ik me er sterk voor maken dat de cultuur in onze gemeente blijft bloeien. Mijn rol is daarbij  als bestuurder toonzettend en agenderend door bijvoorbeeld de wens om alle kinderen met kunst en cultuur in aanraking te laten komen uit te spreken. Een rol die daarbij hoort is om dat ook financieel en organisatorisch mogelijk te maken door een voorstel aan de gemeenteraad te doen.. Een derde rol is zichtbaarheid en waardering geven aan wat er op cultureel gebied allemaal gebeurt.”

Cultureel erfgoed
“In 2023 gaan we een nieuwe cultuurvisie maken met alle partijen. Als college willen we sowieso muziek in de klas een extra boost geven. Ook ons cultureel erfgoed willen we meer laten zien: denk aan de Oude Romeinen, Spinoza en Constantijn Huygens. Maar ook reflecteren we op de toekomst. Ik wil  de jeugd meer betrekken en kansen bieden om het Huygens Festival en onze musea verder te ontwikkelen.”

Ruime blik
“Persoonlijk vind ik het sociale aspect veel groter als je samen met een groep optreedt, of in een groep muziek aan het maken bent. Samen ben je dan bezig iets op te bouwen. Voor een publiek optreden is ook goed voor je zelfvertrouwen, het leren omgaan met spanning en teleurstellingen. Maar het effect van andere kunstvormen leren kennen, reikt nog veel verder: kinderen ontwikkelen een ruime blik.”

Van huis uit
“Zelf kwam ik met kunst en cultuur in aanraking door mijn ouders, die mij bijvoorbeeld meenamen naar musea. Maar ook via school. We bezochten theatervoorstellingen, musea of er was muziek in de klas. Tegenwoordig hebben scholen zoveel andere taken, dat het echt belangrijk is dat we via deze regeling actief blijven.”

Op school basis bieden
“Ik zie ook wat kunst met mijn eigen kinderen doet. Ze leren hun eigen smaak ontwikkelen, kunst versterkt hun identiteit. Maar niet alle kinderen krijgen vanuit hun thuissituatie automatisch cultuur mee. Het is belangrijk om daar via educatie op school een basis voor te bieden. Wanneer kinderen eenmaal interesse ontwikkelen voor cultuur, is het volgende aandachtspunt dat we de drempels wegnemen rondom vervoer of financiën. Het is belangrijk dat iedereen mee kan doen.”