Ga direct naar de inhoud
Mark Wit

In gesprek met Mark Wit, wethouder cultuur in Rijswijk

‘Als kinderen jong met kunst en cultuur in aanraking komen, wordt het normaal’

“Kinderen laten meedoen via cultuureducatie op scholen is heel belangrijk. Vooral kinderen die kunst en cultuur van huis uit niet meekrijgen. Wij proberen deze grote groep te bereiken, zodat ieder kind de kans krijgt kennis te maken met verschillende vormen van cultuur. Cultuur is namelijk niet alleen leuk, maar ook goed voor je persoonlijke ontwikkeling en je creativiteit.”

Kansrijke start
“Waar Trias leerlijnen biedt in muziek, beeldende kunst, nieuwe media, dans en theater, richt de Bibliotheek aan de Vliet zich op leesplezier. Dat is hard nodig. Veel mensen in Nederland hebben een taal- en leesachterstand. Lezen draagt bij aan een brede, kansrijke start.”

Samenwerking culturele partners
“Als wethouder zorg ik dat de financiële bijdrage die we jaarlijks voor cultuur hebben, op de juiste plek terechtkomt. Als het aankomt op cultuureducatie, zijn Trias en de bibliotheek in Rijswijk belangrijke culturele partners. Maar we stimuleren via de basisscholen ook dat kinderen kennis maken met een breder cultuuraanbod. Leerlingen maken bijvoorbeeld kennis met kunst in Museum Rijswijk, of met theater in de Rijswijkse Schouwburg.”

Wennen
“Voor een kind is zo’n theaterzaal best indrukwekkend. Als iemand eraan went, zijn we al heel ver gekomen. Uiteindelijk is het doel van de Cultuureducatie met Kwaliteit-regeling: het versterken van de kwaliteit van cultuureducatie door intensieve samenwerking tussen onderwijs en de culturele sector. Als kinderen jong met iets in aanraking komen, dan wordt het voor hen normaal. Dat neemt de drempel weg om op latere leeftijd ook eens een culturele instelling te bezoeken.”

Hersenen stimuleren
“Cultuureducatie kan ook een rol spelen bij maatschappelijke problemen die zich voordoen. Kunst en cultuur geven afleiding. Kunst is een manier om jezelf te uiten. Je krijgt er meer begrip door voor je omgeving, en voor andere kinderen. Onderzoek wijst uit dat kunst, zoals muziek, de hersenen stimuleert.”

Theater de Klinker
“Zelf kwam ik via mijn ouders in aanraking met kunst en cultuur. Ik groeide op in een klein, Gronings plattelandsdorpje. Cultuureducatie maakte geen deel uit van het curriculum op school. Maar mijn ouders besteedden er veel aandacht aan. Ze namen me mee naar musea op vakanties, en naar het theater toen ik nog vrij jong was.” Lachend: “We waren een frequent bezoeker van theater De Klinker in Winschoten. Erop terugkijkend kan ik zeggen dat vooral theater mijn geest heeft geopend voor andere dingen.”

Huis van de stad Rijswijk
“Waar ik bijzonder trots op ben: de verhuizing van de gemeente naar het Huis van de stad Rijswijk. Hier zullen we ‘samenwonen’ met Trias en de bibliotheek. Dat maakt een bezoek aan deze culturele instellingen nog laagdrempeliger. Het gebouw straalt bovendien cultuur uit. Wel betekende de verhuizing naar het Huis van de stad een vertrek uit buurten waar de drempel voor cultuur juist hoog is: Steenvoorde, de Muziekbuurt. Ik vind het belangrijk dat we ook culturele activiteiten blijven aanbieden in die wijken.”