In gesprek met Patty Jacobs, directeur-bestuurder Trias
Trias en de Bibliotheek aan de Vliet zijn partners voor het onderwijs om cultuureducatie vorm te geven in Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Al vanaf 2013 is het project Cultuureducatie met Kwaliteit hierin een speerpunt. Patty Jacobs, directeur van Trias, is een groot pleitbezorger van kunst in en buiten het onderwijs.
Wat drijft jouw hierin?
Op mijn lagere school was er een leerkracht die na schooltijd blokfluitles gaf aan de kinderen die dat wilden. Je moest wel zelf die blokfluit aanschaffen en dat mocht van mijn moeder. Met muziek ging er voor mij een hele nieuwe wereld open. Ik ben die leerkracht daar nog steeds dankbaar voor. Die ervaring is voor mij een belangrijke drijfveer in mijn werk. Sommige kinderen krijgen kunst van huis uit mee, door bijvoorbeeld verhalen of dans. Sommige kinderen komen in aanraking met kunst door hun culturele ‘roots’ of hun religie, maar niet alle kinderen. Op school worden alle kinderen bereikt. Dat kinderen zich leren uiten in een kunstvorm en de cultuur leren kennen waarin ze opgroeien is even belangrijk als taal en rekenen. Daarom is het ook een wettelijk verplicht leergebied.
Wat is de rol van Trias in het onderwijs?
Soms zie ik leerkrachten die met verve met hun leerlingen tekenen, dansen of zingen. Dan blijkt vaak, als ik er naar vraag, dat zij in hun jeugd zelf muziek maakten of dansten. Dat is zeker niet bij iedereen het geval en op de pabo wordt er een te beperkt aantal uren aan besteed, onvoldoende om het onderwijzen in kunst goed onder de knie te krijgen. De didactiek voor kunstlessen is wezenlijk anders dan taal en rekenen. Muziek- of dansdocenten geven bijvoorbeeld heel veel aanwijzingen met hun lijf, met hun armen en hun ogen. Let maar eens op een dirigent in een orkest. Zo werkt een muziekdocent ook, maar zo geeft een leerkracht geen rekenles. Met professionele kunstdocenten ondersteunen wij de scholen die dat willen. Dat kan op veel manieren: door de lessen door de kunstdocenten te laten geven, door samen met de leerkracht te werken, of door een team te trainen. Wij leiden ook de cultuurcoördinatoren (ICC-ers) op van de scholen en organiseren lezingen en workshops over thema’s rond cultuureducatie.
Wat is Cultuureducatie met Kwaliteit in Rijswijk en Leidschendam-Voorburg?
Met dit project steunen de gemeentes en het rijk met extra geld de mogelijkheid om cultuuronderwijs een plek te geven in het curriculum van de school. De Bibliotheek aan de Vliet verzorgt de ondersteuning bij de leerlijn lezen en literatuur. Bij Trias kunnen scholen leerlijnen met alle andere kunstdisciplines vormgeven en laten uitvoeren. Bij voorkeur ook door het vastleggen van een visie op cultuuronderwijs en omschrijven van leerlijnen voor één of verschillende kunstdisciplines. Naar eigen keus van de school. Scholingsbijeenkomsten voor leerkrachten horen daarbij.
Wat doet Trias aan buitenschoolse educatie?
Wij organiseren voor kinderen en jongeren lessen in alle kunstdisciplines in de vrije tijd. Ik hoop altijd dat de leerlingen op school verleid worden om in de vrije tijd verder te gaan, want op school is het natuurlijk meer een kennismaking en eerste oriëntatie. Bij Trias kunnen de kinderen zich verder ontwikkelen en zich echt leren uiten in een kunstvorm. Ze oefenen, ze presenteren zich voor publiek en leren meer over wat een professionele kunstenaar of artiest doet. Naast binnenschoolse- en buitenschoolse cultuureducatie organiseren wij maatschappelijke projecten, zoals de Rijswijkse Talent Award, presentaties in woonzorgcentra, theater door vluchtelingenvrouwen en projecten rondom het thema eenzaamheid.
Wat is je ambitie?
Ik kan heel blij worden als ik op een school een mooie kunstles zie, of als kinderen door ons gebouw hollen met een viooltje op hun rug. Mijn droom is dat alle kinderen en jongeren ontdekken wat kunst voor hun kan betekenen en dat zij optimaal hun kunstzinnige talenten kunnen ontwikkelen. Het trainen van verbeeldingskracht, van creativiteit is voor alles in het leven een onuitputtelijke bron.
Beeld door Debbie van Eijk