Met kunst kunnen kinderen helemaal zichzelf zijn
Directeur Ronald Duijs van de Rooms Katholieke Basisschool Maria Bernadette vindt kunst- en cultuurlessen voor zijn 260 leerlingen heel belangrijk. De school doet veel aan kunst- en cultuureducatie: ze doen mee aan het Cultuurmenu en Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK). Tevens is er een muziekdocent die wekelijks muzieklessen verzorgt in de tien groepen.
In gesprek met Patty Jacobs (directeur-bestuurder Trias) vertelt Duijs: “Ik vind het belangrijk dat de gemeente meedenkt en bijdraagt om scholen te ondersteunen. Hoe we onze thema’s creatief kunnen verrijken bespreken we graag met Trias in het kader van CmK.”
Ronald Duijs: “Als school ontwikkelen wij de totale persoonlijkheid van een kind. Ontdekken, ontmoeten en plezier vind ik belangrijk en dan niet alleen het individuele maar vooral het samen beleven. Met kunst kunnen kinderen helemaal zichzelf zijn. Niemand hoeft zich ergens voor te schamen bij de lessen. Wij willen dat de leerlingen er blij van worden. Daarnaast zie ik dat kinderen met de kunstlessen hun zinnen verzetten, waardoor ze helemaal vrij zijn. Dat geeft rust en ontspanning.”
Op de Maria Bernadette school worden kunst- en cultuurlessen vaak in verbinding met alle andere leergebieden gegeven. Ronald Duijs: “Van het een leer je wat effect op andere vakken. Ik noem dat ‘transfer’.”
De Maria Bernadette biedt het onderwijs thematisch aan. Ronald Duijs: “Bij ieder thema zoekt het team een creatieve kant. De leerkrachten spreken met elkaar af wat ze leuk vinden om zelf te geven. Ze geven daarmee hun eigen persoonlijke voorkeuren vorm. Generaliserend zie ik dat leerkrachten soms wat sturend op het resultaat kunnen zijn of voor een uniforme uitvoering kiezen. Vakdocenten zijn doorgaans meer procesmatig gericht, laten kinderen net een stap verder zetten. Een kunstdocent heeft meer bagage om dat te doen: ze kunnen de kinderen uitdagen, prikkelen, stimuleren tot creativiteit. Ik wil dynamiek zien, dat kinderen met passie en energie aan de slag gaan.”
OVER RONALD
“Een hele mooie herinnering heb ik aan museumbezoeken op de middelbare school. Een bezoek aan het Museum van Oudheden en het Gemeentemuseum in Den Haag. In het Gemeentemuseum bijvoorbeeld zag ik toen een tentoonstelling van Turner en het pointillisme. In Leiden maakten we met de klas een project over Thailand met batikken, schimmenspel en het maken van allerlei lekkernijen. Het feit dat ik dat nu nog weet, geeft al aan dat het diepe indruk heeft gemaakt. Toen mijn dochter klein was heb ik met haar steeds theatervoorstellingen bezocht in diverse theaters. Dat zijn geweldige herinneringen, ook voor mijzelf. Mijn dochter is heel creatief in haar beroep. Volgens mij heeft dit zeker bijgedragen aan haar creatieve en open mind."