Cultuureducatie in de Rehobothschool
Talentontwikkeling, sociaal-emotionele- en motorische vaardigheden.
Voor de leerlingen van de Rehobothschool zijn de muzieklessen niet meer weg te denken. Wekelijks komen vakdocenten van Trias over de vloer voor algemene muzikale vorming en instrumentale lessen. Door het programma Cultuureducatie met Kwaliteit kunnen de lessen structureel aangeboden worden. Daarmee krijgt het een vaste plek binnen het curriculum van de school.
‘Bij culturele vorming bestaat er geen goed of fout; daarom is cultuureducatie voor onze doelgroep heel belangrijk.’
De Rehobothschool is een school voor speciaal basisonderwijs. Centraal in het onderwijs staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Dat is de rode draad in het schoolprogramma en cultuureducatie heeft daarin een belangrijke rol. Binnen het cultuurplan van de school wordt samengewerkt met zowel Trias, Kunstgebouw als de Bibliotheek.
De Rehobothschool heeft twee ICC’ers (Interne Cultuur Coördinatoren). Volgens de twee speelt cultuureducatie een grote rol. De school heeft aandacht voor talentontwikkeling van leerlingen: ‘talentontwikkeling van de kinderen is voor ons even belangrijk als rekenen en taal’. Dit geeft de kinderen het zelfvertrouwen dat ze nodig hebben om op eigen benen te kunnen staan.
Naast talentontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden werken de leerlingen tijdens het muziekonderwijs ook aan hun motorische vaardigheden. Door het gebruik van verschillende muziekinstrumenten in de klas leren zij bewegingen te maken die nodig zijn om het instrument te bespelen.
‘Middels kunst en cultuur leren leerlingen zich uit te drukken, hun gevoel te uiten. Voor leerlingen van het SBO is dat ontzettend belangrijk, omdat sommigen van hen het lastig vinden om te zeggen wat hen dwars zit.’
De samenwerking tussen de Rehobothschool en Trias zorgt voor de verankering van cultuuronderwijs binnen het curriculum van de school. Middels Cultuureducatie met Kwaliteit lukt het om een vast team aan muziekdocenten aan de school te binden. Voor de leerlingen en de groepsleerkrachten is dat belangrijk. Zo kun je structuur aanbrengen, vertrouwen opbouwen en doorlopend werken aan de artistieke ontwikkeling van de leerlingen.
Door de lockdown kunnen er momenteel geen externe vakleerkrachten de school in, maar de leerlingen vragen dagelijks wanneer de muzieklessen weer starten. Het is voor hen net zo normaal als de gym- en rekenlessen.
Heb jij naar aanleiding van het lezen vragen over Cultuureducatie met Kwaliteit? Neem dan contact op met Trias door te mailen naar onderwijs@stichting-trias.nl