Terugblik: Emiel Heijnen
Op donderdag 6 oktober heeft Emiel Heijnen, lector kunsteducatie op de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK), een atelier gegeven bij Trias voor directeuren, ICC’ers en groepsdocenten uit het onderwijs. In de bijeenkomst heeft Emiel de visie ‘Authentieke Kunsteducatie’ toegelicht. Heel kort samengevat kenmerkt authentieke kunsteducatie zich door drie punten, namelijk:
- Het leren is gericht op de culturele wereld van de leerling
- Leertaken zijn afgeleid van activiteiten van kunstprofessionals
- Het leren is gesitueerd in een brede sociaal-culturele context
Het gaat om complexe opdrachten die leerlingen de ruimte bieden voor eigen initiatief, interesses en meningen. Daarnaast kenmerkt authentieke kunsteducatie zich door het feit dat er vaak interdisciplinair wordt gewerkt. De PowerPoint-presentatie van Emiel kun je hier bekijken. Hier lees je meer over authentieke kunsteducatie en vind je interessant links naar onderzoeken en publicaties rondom deze visie.
De reden dat Trias Emiel Heijnen is uitgenodigd was in de eerste plaats om onze vakdocenten (die een aparte sessie volgden) en het onderwijs te inspireren, maar tegelijkertijd ook te onderzoeken of deze vorm van kunsteducatie iets is waar Trias zich verder op zou willen oriënteren. De komende tijd gaan een aantal coördinatoren verder in gesprek met Emiel over deze visie. Denk je dat deze visie op kunsteducatie goed aansluit bij jouw school? Bespreek dit met je coördinator van Trias zodat we het onderwijs op jullie school nog meer op maat kunnen maken.