Samen tellen we af!

Trias gaat verhuizen en samen tellen we af!

Op 2 mei opent Trias, Centrum voor de Kunsten als eerste bewoner de deuren van het Huis van de Stad Rijswijk.

Met de verbouwingen nog in volle gang is het bijna niet voor te stellen dat op maandag 9 mei de eerste lesdag van Trias, Centrum voor de Kunsten in het gerenoveerde Huis van de Stad Rijswijk gaat plaatsvinden. Samen tellen we af tot de deuren opengaan.

Na ruim 35 jaar verruilt Trias hun pand aan de Cor Ruysstraat 2 in voor hun nieuwe onderkomen in het Huis van de Stad Rijswijk. Het voormalig stadhuis aan de Generaal Spoorlaan krijgt na 15 jaar leegstand een nieuwe functie als het Huis van de Stad Rijswijk. Het Huis van de Stad Rijswijk is straks meer dan een stadhuis. In het iconische pand nemen na Trias ook Dagbesteding ’t Trefpunt, Vrijwilligerscentrum Rijswijk Doet, de Bibliotheek aan de Vliet en de gemeente Rijswijk gefaseerd hun intrek.

Johanna Besteman, wethouder Welzijn, Cultuur, Onderwijs & Wonen en portefeuillehouder van het project Huis van de Stad is blij en kan niet wachten tot de deuren straks in mei opengaan. ‘Het is een enorme mijlpaal waar we met zijn allen hard naar toe hebben gewerkt. De samenkomst van onze vier organisaties in dit multifunctionele gebouw met zijn open karakter gaat een enorme bijdrage leveren aan de verbinding van de mensen, organisaties en ondernemers in de stad.’

Verhuizing
Op 23 april 2022 vindt de laatste lesdag van Trias in het oude pand plaats. De verhuizing naar het Huis van de Stad Rijswijk vindt plaats op 28 en 29 april. In de daaropvolgende week werken alle docenten en medewerkers aan de inrichting van de ruimtes. Als de laatste werkzaamheden aan de ruimtes verricht zijn staan de medewerkers van Trias op 9 mei klaar om de cursisten, scholieren en andere gebruikers in hun nieuwe onderkomen te ontvangen.

Werkzaamheden Fase 2
Na de verhuizing van Trias lopen de werkzaamheden voor de bovenliggende etages en de publieksbalies tegen het atrium aan, door. Dit wordt de plek waar in 2023 de gemeente Rijswijk gehuisvest wordt. Natuurlijk doen we er alles aan om dit zo gestroomlijnd (en zoveel mogelijk vrij van overlast) te laten verlopen. Vanwege de werkzaamheden is het pand tot september beperkt toegankelijk voor de activiteiten van Trias.

Cursusruimtes van Trias
Via het Burgerplein kom je straks uit in het atrium. Dit is het centrale punt van het Huis van de Stad Rijswijk, waar alles samen komt. Het vormt de transparante en open ontmoetingsruimte van het gebouw. Aan de rand van het atrium bevinden zich de cursusruimtes van Trias zowel op de begane grond als in het souterrain. Op de begane grond vind je de grote groepen ruimte en de studio. In het souterrain vind je de foyer (voor ouders) en ruimtes voor slagwerk/popgroep, keyboard, piano, gitaar, beeldende kunst/fashion, multimuziek, dans, nieuwe media en basiscursussen. In deze ruimtes en de gloednieuwe grote danszaal biedt Trias een gevarieerd programma aan van lange en korte cursussen voor jong en oud.

Patty Jacobs, directeur van Trias, Centrum voor de Kunsten kijkt ook uit naar de nieuwe huisvesting in Huis van de Stad. ‘Het wordt een bruisende ontmoetingsplek met cultuur voor én met de Rijswijkers.’

Samen tellen we af tot de deuren opengaan
Het Huis van de Stad Rijswijk is straks dé plek waar je terecht kunt voor hulp of advies, waar je je talenten kunt ontdekken, kennis kunt opdoen, zaken kunt regelen, je kunt ontspannen of juist inspannen om iets te leren. Een plek die bruist, energie geeft en waar iedereen wel iets kan vinden. De plek waar je je gehoord en gezien voelt. Samen met Trias tellen we af. We gaan u in het komend jaar tot alle organisaties verhuisd zijn informeren over de laatste ontwikkelingen rondom het Huis van de Stad Rijswijk. De ontmoetingsplek voor alle Rijswijkers, het kloppend hart van Rijswijk.